tisdag 15 februari 2011

Hatar tisdagar & stressen...

Jag verkligen HATAR tisdagar!
Jag HATAR att behöva stressa mina barn!

Ska vi verkligen behöva stressa våra små barn?
Ska vi inte kunna låta de göra saker i sin takt?
Varför utsätta barn för stress i onödan?

Tja, tisdagar för mig är STRESS!!
Stressen kommer av att Carolina har barngympa mellan 17.10-17.55- en så urbotat korkad tid (enligt mig!) att lägga gympan på!
Jag menar, hade både jag och Peter jobbat heltid så hade hon ju inte haft en chans att få gå och vara med på gympan! Då hade vi slutat våra arbeten bägge två runt 17.. och sen vart hemma runt 17.30! Nä, det hade aldrig gått!
Är då bara barngympan för föräldralediga, sjukskrivna och arbetslösa föräldrars barn?! Eller är det så att inga föräldrar jobbar heltid längre?
Är de familjer där bägge föräldrarna jobbar heltid "udda och konstiga" i dagens samhälle?

Jag förstår inte...
Nu är jag ju föräldraledig, men jag hatar tiden ändå!
Jag har mer än ett barn att ta hand om på eftermiddagen, en hel familj som vill ha middagsmat gärna tidigare än 19! En liten fialotta som gärna är "gnällig" och vill varva ned mellan 17-18, grabbarna är trötta (simon har lång dag i skolan och Daniel dagis på tisdagar)!

Jag känner att jag stressar på Carolina som verkligen behöver allt annat än stress i situationer där det krävs lite tålamod (som t.ex dra upp dragkedjan i overallen, byta skor, få på sig vinterstövlar etc. etc. etc.)!
Och det kan inte bara vara jag som känner att man stressar barnen efter gympan!
Hörde åtskilliga spridda kommentarer när jag hämtade:
"skynda dig lite" "klä på dig nu så vi kommer hem och kan laga middag" osv osv.. Många kommentarer som "snabba på" "skynda på" etc...

Är det verkligen detta vi vill förmedla våra barn?
Stress!
Kan de inte bara få vara barn, göra saker i sin takt och liksom inte behöva "stressa" sig fram genom vardagen?!

Jag är en ganska stressad person själv, men jag försöker ju ändå låta bli att barnen ska bli som mig (stressa upp sig över allt och ingenting)- jag tycker jag har blivit lite bättre (mycket tack vare min karl som är lugnet själv!)
Men då när det kommer sådana här dagar, med aktiviteter som ligger väldigt dumt i tiden- varför lägger man en barnaktivitet så dum tid?
Hade det inte bara vart bättre och lägga barngympan mellan, hm.. låt oss säga, 17.45-18.30? För jag tvivlar på att dessa barn går och lägger sig 18.30.. eller tja, vissa kanske? (eller?).. Men ja, typ 17.30-18.15 då?

Man kan ju alltid drömma...
Jag får nog helt enkelt fortsätta hata tisdagar och hata att stressa mitt barn... Jag hoppas verkligen inte barnen tycker det är för jobbigt med en "tjatande och gnatande kärring till morsa om skynda på och snabba på" varje tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar